CEDECスカラーシップ体験レポート04/小川正(東京工芸大学)

スタジオツアーとCEDEC2015を含めたこの四日間は、人生の中で一番濃く有意義な四日間であったと感じています。とくに、今まで不鮮明であった「私が本当にやりたいこと」が今回のスカラーシップによって見えてきたことが、何より一番の収穫です。

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

スタジオツアーでは、Aiming、たゆたう、ジープラの三社を訪問させていただきました。

はじめに訪問をしたAimingでは、MMORPG制作におけるやりがいについて学びました。企業説明を聞いて、私がゲーム業界を目指した理由の根源にはMMORPGがあったことを思い出しました。これまでの人生で様々なことに触れすぎて目標が拡散してしまっていた私にとって、この夢の再確認は今後のキャリアを決める上でとても重要な要素になると考えます。

次に訪問をしたたゆたうは、部や課だけでなく、国籍、年齢、性別、といった枠をも徹底して排除するようにしている会社のスタイルが興味深かったです。「能力や意欲に、国籍や性別は関係ない」という考えはまさにその通りだと思いました。また、最新技術の模索についても、ソフトウェア上だけでなく、VRやMRといったハードウェアをも絡む技術にもアンテナを張っており、とても挑戦的であるように感じました。

最後に訪問をしたジープラでは、「技術は100年経てば変わるが、感情は100年経っても変わらない」という考えの下にある、コンテンツ産業の先の”感情”を提供するサービスについて学びました。

それぞれの企業説明を聞いて感じた共通のキーワードとして「技術競争」がありました。ジープラの社長である鶴谷さん曰く「コンテンツ産業は10年周期でイノベーションが起こる。それまでに使えた技術は通用しなくなる。」とのこと。完全なテクノロジー依存であるゲーム業界では、急速な成長を遂げるテクノロジーに貪欲にしがみ付かなければ、すぐに遅れをとってしまうという現実がそこにありました。「ゲーム業界はひたすら勉強の連続である」とはよく言われますが、各社の実際の開発現場を見てその重要性を強く実感しました。

11947593_177322409265525_1511007742808955193_n

CEDEC2015では、エンジニアリングとゲームデザインのセッションを中心に参加しました。どのセッションもとても刺激的で、今後のゲーム制作活動に大きく影響する内容であったと感じています。また、CEDECの夜は、三日間全て飲み会のイベントに参加しました。CEDECの三日間はまさしく朝から夜までみっちり勉強三昧であったなと感じています。とくに、二日目の夜に行われたDevelopers’ Nightでは、多くのクリエイターの方とお話しする機会がありました。現役のエンジニアからは、「このような技術を持つ人が欲しい」「このような言語を勉強しておくと良い」といった技術的なアドバイスを多くいただき大変勉強になったほか、同じ業界を目指す学生の友人もでき、様々な技術共有をすることもできました。

今まで、ゲーム業界のイベントに参加していなかったことをとても惜しく思うほどに、今回のスカラーシップは非常に有意義なものとなりました。今後は積極的にイベントへ参加し、更なる成長をしていきたいと考えています。最後に、IGDAスカラーシップに参加する機会をくださいましたIGDA日本に心より感謝申し上げます。そして、運営をしていただいた小野さん、スタジオツアーで様々なお話をしていただいたAiming、たゆたう、ジープラのスタッフの皆様、CEDECのランチミーティングに来ていただいたメンターの皆様に、お礼を申し上げます。

インプットだけでなく、ゲーム業界に貢献するアウトプットも出来る人間になれるよう、これからも努力をしていきたいと思います。

CEDEC 2015 Scholarship Participant Report 04: Sho Ogawa (Tokyo Polytechnic University)

I feel that my four days spent on these studio tours and at CEDEC 2015 were more packed with significance than any other four-day period of my life. In particular, the most valuable thing I was able to gain through the scholarship was a more clear view of what I truly want to do in the future, something that was unclear to me until now.

We visited three companies during the studio tours: Aiming, Tayutau, and GeePlus.

At the first company we visited, Aiming, we learned about the rewards of MMORPG creation. When we were told about the company, I was reminded of the fact that I first began to want to enter the game industry because of MMORPGs. After having come in contact with so many different things during my life, my focus on my goals had become scattered, but this opportunity to reaffirm what my dreams are was something that I believe will play a major role in the career I decide to pursue in the future.

What I found interesting about the next company we visited, Tayutau, was the company style that not only attempted to do away with departments and divisions, but nationalities, age, gender, and other such divisions as well. I found myself agreeing wholeheartedly with the thought that “Nationality and gender have nothing to do with one’s abilities and desires.” I also felt that the company was very willing to take on new challenges, as when it came to looking for future possibilities in new technology, they keep their eyes on not only software, but also on technology involving hardware such as VR and MR.

At the last company we visited, GeePlus, we learned about how they think of themselves as a company that offers the “emotions” found at the front line of the content industry, as they go by the phrase, “Technology will change after a hundred years, but emotions won’t.”

One common key phrase we heard across all of the company talks was “technological competition.” According to the president of GeePlus, Mr. Tsurutani, “There is an innovation every ten years in the content industry that makes the technology used until that point obsolete.” As the game industry is completely dependent on technology, companies must cling to technology as it rapidly changes unless they want to quickly be left behind. I had often heard it said that the game industry is all about learning one thing after the next, and I truly felt the heft of that idea when visiting the development studios of each company.

I primarily participated in the engineering and game design sessions at CEDEC 2015. All of the sessions were extremely stimulating, and I feel that they will influence me greatly in my future game creation activities. Additionally, there were after-party events during all three nights of CEDEC. I was truly learning new things all day and all night during these three days. In particular, during the Developers’ Night that was held on the night of the second day, I had opportunities to speak to many different creators. As well as being able to learn extremely valuable information from engineers currently working in the game industry such as “we want people with these kinds of skills” and “you should learn these kinds of languages,” I was also able to make friends with students who are seeking to go into the same industry as me, and we were able to share various kinds of technical information with one another.

This scholarship was such an incredibly worthwhile experience that it makes me regret that I had not participated in any game industry events until this point in time. I hope to proactively attend such events in the future and grow further. Finally, I would like to thank IDGA Japan, who gave me the opportunity to participate in the IDGA Scholarship, from the bottom of my heart, as well as Mr. Ono, who ran the tours; the employees of Aiming, Tayutau, and GeePlus, who taught us so many different things; and finally, the mentors who came to speak to us during the CEDEC lunch meetings.

I would like to continue work hard in the future to become someone who is able to not only input, but output my own contributions to the game industry.