CEDECスカラーシップ参加レポート03/橘康貴(東京工芸大学)

CEDECスカラーとしてCEDECに参加させていただいた東京工芸大学の橘康貴です。

私は、今回初めてCEDEC参加したのですが予想以上に勉強になるセッションを数多く聞くことができました。

しかし、スカラーシップ全体を通してそれ以上に印象的だったのがたくさんのゲーム業界の方と直接お話をする機会があったことです。あれだけたくさんの方とお話することができる機会は滅多にないし、その方々の専門分野も多岐にわたるので、少しお話するだけでもとてもいい経験になり本当に参加して良かったと思います。

私はとりあえずプログラマーになるぐらいの気持ちでいて、本当はプログラマーになりたいのか、それとも企画系の人間になりたいのか、プログラマーだとしてもどんなプログラマーになりたいのか定まっていませんでした。ですが、この四日間ではセッションや人との交流を通じて改めてゲーム業界での進み方をしっかりと見据えることのできた密度の濃い四日間でした。

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CEDECのスカラーシップではCEDEC前日にAiming、たゆたう、ジープラの三社にスタジオツアーとして伺いました。

スタジオツアーでは会社の説明を聞いた後、開発スタジオを見て、社員の方々と座談会という流れだったのですが、各社とも特徴が全く違う会社なので会社説明や、開発スタジオも雰囲気が違い、一言でゲーム業界といっても会社によってどれほど幅があるのは身を持って体感することが出来ました。

そして、CEDECではそれぞれ自由行動で、会えば他のスカラーと一緒に興味のあるセッションを好きに見に行っていました。

CEDECで特に面白かったセッションは『「サマーレッスン」が誘う非現実のリアル』で、このセッションでは、サマーレッスンのデモ制作の過程で起こった問題や、VRコンテンツを作るうえで行った具体的な手法などを細かく聞くことができました。私自身はまだVRの制作はしていないのでVRゲームの制作をしたくなると同時にプレゼンスなど、VRコンテンツにしかない広がりを感じることが出来ました。

それからPERACONにも参加しました。私の結果は147位と散々な結果ではありましたが、どのような企画がいい企画で、それと比較して自分の企画のダメだった部分など良いフィードバックを受けることが出来ました。多くの人と企画力を競う機会はめったにないので参加して良かったと思います。

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CEDECの昼に行ったランチタイムミーティングでは、土田さんや、大澤さん、岸本先生、金久保さんなど、多くの方々に来ていただき、会社の話や進路の相談などいろいろな話をしてくださいました。私は、これから先ゲーム業界を目指して行くとしてもどのように関わっていくのか迷っていたので、それを決めていく上でとても参考になる話をたくさん聞くことが出来ました。

また、期間中、CEDEC終了後の飲み会にも参加し、お酒も入って普段は聞けないような話を聞き、業界を身近に感じることが出来ました。特にCEDEC二日目のデベロッパーズナイトは、業界関係者の数百人規模のパーティーで、大きな会社の社長さんなどの普段であれば絶対にお話する機会のないような方々とお話をすることができ、とても貴重な体験が出来ました。
四日間を通して多くのセッションを聞き、今のゲーム業界が何を考えてゲームを作っているのかを知り、多くのプロの方とのお話を通じて、自分のなりたいクリエイター像を見つめなおし、より具体的な姿が見えるようになりました。

最後にはなりますが、スタジオ見学をさせていただいた「株式会社Aiming」様、「株式会社たゆたう」様、「ジープラ株式会社」様、ありがとうございました。

そして四日間お世話になりましたIGDA日本の小野さん、尾形さん、スタジオツアーでお世話になった藤原先生、小倉さん今回は貴重な経験の機会をくださって本当にありがとうございました。

また、ここには書ききれませんが他のスカラーの方やその他様々な方にお世話になりました。本当に感謝の気持ちで一杯です。

4日間ありがとうございました!

CEDEC Scholarship Participant Report 03: Kouki Tachibana (Tokyo Polytechnic University)

My name is Kouki Tachibana, and I took part in CEDEC this year as a scholar.

This was the first year I participated in CEDEC, but I had heard that there would be more sessions I could learn from than I would expect.

However, having finished the entire experience, I found that what was more impressive was the chance to speak directly to many people working in the game industry. Because being able to talk to so many people is such a rare opportunity, and because they have such diverse areas of expertise, even just speaking a little was a good experience that I am truly glad to have taken part in.

For a time, I felt I wanted to become a programmer, but I could not decide if I actually wanted to go into programming, or if I wanted to instead work in design and planning. In the event I did want to be a programmer, I did not know what kind I wanted to be. However, during these four days of the CEDEC scholarship, taking part in sessions and networking with people allowed me to at least focus on how to progress in the game industry, so it was a very useful and informational experience.

As a part of the scholarship, the day before CEDEC we visited three studios: Aiming, Tayutau, and GeePlus.

During the tours, after hearing explanations of the companies, we got to see the studios and how the employees work day-to-day. Yet each company was completely different in their explanations and atmosphere, and I was able to appreciate the broad range of studio personality within the game industry as a whole.

Following that, we were free to meet with other scholars and attend lectures that interested us at CEDEC.

One especially interesting session at CEDEC was called The Reality of the Unreality Invited by ‘Summer Lessons’. During this session I was able to hear detailed talks about, among other things, problems that arise during the process of producing a summer lesson demo, and concrete techniques for creating VR content. Since I personally have not yet done any VR production, the session made me want to work on VR games, while also helping me appreciate how VR content can expand experience through methods such as presence.

After that I took part in PERACON. I scored 147, and while others had various results, I was able to receive helpful feedback about what makes a design good, and to see the faults in my own design when compared to that standard. Because it is rare to have a chance to compete with that many people in regards to planning and design, I am very happy that I participated.

During the lunch breaks at CEDEC, many people like Mr. Tsuchida, Mr. Ozawa, Mr. Kishimoto, Mr. Kikubo, and others came to speak to us about their companies and offer advice about career advancement. As I mentioned before, though I aim to enter the game industry, I am not sure what course to take, but I heard many things that I will use as reference when deciding.

Also, both during and after CEDEC I went to drinking parties, where I could hear discussions not normally brought up, and feel closer to the industry. Developers’ Night, a large party where hundreds of industry people came and we were able to speak with presidents of large companies we would otherwise never have a chance to meet, was a particularly valuable experience.

After four days of attending many lectures, I learned what to consider when making games in the current industry. Through speaking to many professionals, I thought more about the kind of creator I want to become, and I now have a clearer picture than I did before.

Finally, I wish to thank the studios I visited on the tour: Aiming, Inc., Tayutau, Inc., and GeePlus, Inc.

I also would like to express my gratitude to Mr. Ono and Mr. Ogata from IGDA Japan, and Mr. Fujiwara and Mr. Ogura from the studio tour. Thank you so much for allowing me the chance to have this valuable experience.

In addition, though I cannot list all of them, thank you to the other scholars and to everyone else who was involved in the program. You have my deepest gratitude.

Thank you so much for those four days!