CEDECスカラーシップ体験レポート08/鈴木恒(東京工芸大学)

今回スカラーシップに参加した東京工芸大学の鈴木恒です。

CEDEC スカラーシップは、初日にゲーム会社のスタジオ訪問、その後の3日間でCEDECに参加というスケジュールで、学生の立場からは想像のつきづらい実際の開発現場の例や、CEDECでのゲーム開発に関わる様々な講演、また2日目に参加したDevelopersNightでの様々な人との交流など、本当に濃密で有意義な4日間だったと思います。

初日のスタジオ訪問では、Aiming様、たゆたう様、ジープラ様の3社を訪問し、会社の説明を受けた後、スタジオの見学をさせていただきました。

最初に訪問したAiming様はMMORPGを得意としている会社で、会社説明の際には「ゲームには飽きるが友達には飽きない」とおっしゃっていました。また、Aiming様での会社説明では座談会があり、実際に働いている方のお話を聴くだけでなく、こちらが作った作品を見ていただいたくこともできる貴重な機会となりました。

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次のたゆたう様はスマートフォン向けのゲーム開発や、受諾開発を行っている会社でした。グローバルな展開を目指していると説明にもあり、社内の方の年齢・性別・国籍が多様なのが特徴でした。これについて質疑応答の際に、なぜ海外の人を意識して雇っているのかという質問に対して「むしろ国内の人にこだわる理由がない。だから優秀な人を集めていたら自然と多くの国籍が集まった」と答えていたのにはとても納得しました。

最後に訪問したのはジープラ様のグループ会社であるポリゴンマジック様です。会社説明では、いわゆるプログラマー35歳限界説の理由のひとつでもあるソフトウェア技術の革新の早さから話が始まり、「技術はすぐに新しいものが出るが感情は100年たっても変わらない」という考えをもとに、この会社では感情の研究を大事にしているというお話をしていただきました。

どの会社にも共通していたのは、プログラマー・デザイナー・プランナーなどで席を分けていないことでし た。席は分野ごとではなく、各プロジェクトのチームごとにまとまっていて、さらにそのチーム内でもなるべく違う分野が隣になるように席を設定してありました。また、会社ごとに考えは全く違いますが、どの会社もしっかりとした考えを持っていて、それぞれの事業に全力で取り組んでいることが本当によくわかりました。そうした3つの会社の考えをその会社の方から直接感じることができたこのスタジオツアーは、本当に有意義だったと思います。

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2日目からのCEDECでは自由行動となり、それぞれ好きな講演を聴きにいくことになりました。私は以前の制作のときに敵キャラクターのAIを担当して以来、人工知能に興味を持っていたのでそういった講演を多く受けました。実際に人工知能を作るときにどのようにしたか、というお話やAI技術の現状についてのお話など、どの講演も大変興味深く知識の深まるとても面白いものでした。もし次にまたゲーム制作でAIを作る機会があったら、絶対に以前よりもよいものを作れると思います。

もちろんAIだけでなく、他にも様々な講演をきくことができました。チーム開発についてのお話や UnrealEngineについてのお話、企画のコンセプトについてのお話、また『サマーレッスン』という作品の制作過程を交えたVR技術についてのお話など、どれも本当に得るものがありました。

また、全スケジュールの3日目にあたるCEDEC2日目にはDevelopersNightという懇親会にも参加させていただき、様々な企業の方や同じ学生の方と話すことができました。どの方もしっかりとした考えをもっていて、ここで聴けた話もCEDECの講演と同じくらい、学ぶところが多かったと思います。

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この貴重な全日程はこれからの私に大きな影響をもたらしてくれるものだったと思います。また、こういったイベントに参加するのは初めてだったので、イベントに参加することがどれほど有意義であるかを知ることもできました。ですから今回のツアーはこれからの成長に大きく関与してくれるものだったと思います。

最後に、このような機会をいただいたIGDA 日本、4日間お世話になりました小野さん、スタジオツアーで 訪問させていただいた会社の方々、ランチミーティングでお話をしてくださったメンターの方々にお礼を申 し上げたいと思います。

貴重な機会とお話を与えてくださり、本当にありがとうございます。

CEDEC Scholarship Report 08 / Kou Suzuki (Tokyo Polytechnic University)

Hello, my name is Kou Suzuki from Tokyo Polytechnic University.

As a CEDEC scholar, I had the opportunity to visit various game studios for a day, followed by attending the 3-day conference, CEDEC. Attending the CEDEC lectures related to game development, making connections with the various people at the conference’s Developers’ Night, and seeing first-hand what a studio was like in action are but a few of the reasons why I found those 4 days to be a truly deep and meaningful experience.

For the studio visits on our first day, we went to Aiming, Tayutau, and GeePlus. For each visit, we were first a talk about the company, followed by a tour of the studio.

The first studio we visited was Aiming, which was a company that specialized in MMORPGs. One of their sayings is that “people may grow tired of games, but they won’t grow tired of their friends.” For the talk about Aiming, there was also a round-table discussion, where not only did current employees of the studio spoke to us, we also got the invaluable opportunity for them to see the projects we have developed.

The next studio we visited, Tayutau, was a company focused on mobile games and contracted development. Aiming for global expansion, the company is known for its diversity in its employees’ age, gender, and nationality. I could not agree more to their response to the question of why they would consciously hire foreigners during the Q&A session, which was that “there is no reason to stick to local talent alone. When focusing on gathering talented people, it was only natural for us to broaden our search to include many nationalities.”

The final studio we visited was the group company of GeePlus, Polygon Magic. To them, research on emotions was very important due to the speed of change and innovation in software technology (one reason behind the so-called “35-year-old limit of programmers” theory), and due to their belief that “while new technologies are always emerging, emotions would never change even after a hundred years.”

One thing I found that all three companies shared in common was that their seating arrangements was not based on an employee’s role. Regardless of whether you were a programmer, designer, or planner, seats were arranged by a project’s team instead. Furthermore, the greater the difference between two roles, the more likely they would be seated next to each other. Each company had completely different yet valid ways of thinking, and it truly hit home to me that each of these businesses were giving it their all. It was really meaningful to get to see each studio’s way of thinking reflected directly from its employees during this studio tour.

For the remaining 3 days of the scholarship, we were free to attend the conference on our own, and go to the lectures that we were interested in. Ever since I was put in charge of creating an enemy AI in a previous project, I have always held an interest in artificial intelligence. And so I attended a lot of lectures related to that. From how AI is actually implemented in the industry, to the state of modern AI technology, regardless of which lecture I attended I found all of them to be extremely interesting and informative. I feel that if I do get the chance to work on AI in the next game that I develop, it would certainly be much better in quality than my previous work.

Of course, I also attended several other lectures that were not related to AI. I gained a lot from attending lectures about team development, the Unreal Engine, concept planning, and about the development process and VR tech behind the game “Summer Lesson,” to name a few.

On the second day of the conference I attended Developers’ Night – a social gathering where I spoke with people from all sorts of companies and with other students as well. All of them had critical ways of thinking, and I felt that I learned as much from talking to these people, as I did from the lectures at CEDEC.

Overall, all four days of this scholarship has had a significant impact on me. It is the first time I have attended such an event, and I have now come to understand how meaningful they are. Thus, I know that this tour will play a huge part in my growth from here on out.

In closing, I’d like to thank IGDA Japan, Mr. Ono (whom also took care of us throughout the scholarship), the studios we’ve visited, and the mentors who spoke to us at the lunch meeting for this opportunity.

Thank you very much for this priceless opportunity and experience!